Κεντρικό Μενού
  Κεντρική
  Παλιά Περίθεια
  Παλιά Περίθεια - Photo Gallery
  Αντινιώτη
  Αντινιώτη - Photo Gallery
  Περιβάλλον
  Περιβάλλον - Photo Gallery
  Πολιτισμός
  Τουρισμός
  Επικοινωνία
  Σύνδεσμοι
  Ανακοινώσεις
  English Version

Προηγούμενα
ΑΠΟΧΕΤΕΥΤΙΚΟ ΘΙΝ
ΟΙ ΕΥΘΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
ΚΑΠΑΡΕΛΙ ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
ΟΙ ΜΑΪΜΟΥΔΙΕΣ ΤΩΝ ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ
ΛΑΤΟΜΙΟ ΤΡΟΥΜΠΕΤΑ
ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΤΟ ΣΤΕ
FAST TRACK ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΙΧΘΥΟΛΟΓΩΝ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΡΧΗ ΙΟΝΙΩΝ
ΑΝΑΦΟΡΑ ΠΡΟΣ ΑΝΘΗ
ΣΤ. ΠΟΥΛΗΜΕΝΟΣ
ΚΕΡΚΥΡΑ ΝΑ ΜΗ ΖΕΙΣ
COLPO GROSSO
ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΟΡΤΗΣ ΟΙ ΛΕΟΝΤΑΡΙΣΜΟΙ ΓΟΥΛΗ-ΚΑΛΟΥΔΗ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΔΡΑΙΟΥ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟ
ΥΔΡΑΙΟΥ
ΤΟ ΡΑΛΙ ΚΑΙ ΤΟ ΧΑΛΙ
ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΑΙΟΛΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ
Δ. Σ. Η ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ...ΤΣΙΠΟΥΡΑς
ΤΟ
Hacked RKH
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΏΝ
ΠΡΟΩΘΕΙΤΑΙ Η ΑΙΟΛΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΔΙΑΠΟΝΤΙΩΝ
ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ Π. ΣΤΡΑΒΟΡΑΒΔΗΣ
Αντινιώτη: Μια προκληση για τη νεα Δημοτική Αρχή
ΤΕΕ - ΑΙΟΛΙΚΑ ΠΑΡΚΑ
ΑΙΟΛΙΚΗ ΘΥΕΛΛΑ
ΝΕΝΙΚΗΚΑΜΕΝ
Ο ΤΡΟΜΟΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΑ ΧΩΡΙΑ
ΑΜΑΡΤΗΣΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ENOVA
ΑΙΟΛΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΙΟΛΙΚΑ
ΑΞΙΟΤΙΜΕ Κ. ΠΟΥΛΗΜΕΝΕ
ΑΙΟΛΙΚΟ LOBBY
ΑΙΟΛΙΚΗ ΛΑΙΛΑΠΑ - ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΑΙΟΛΙΚΑ: ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΦΑΟΥΛ ΤΟΥ ΣΚΟΥΡΤΗ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΠΥΡΟΥ
ΑΝΤΙΝΙΩΤΗ ΤΟ ΤΡΙΣ ΕΞΑΜΑΡΤΕΙΝ
ΑΙΟΛΙΚΑ ΠΑΡΚΑ, ΟΜΕΡΤΑ
WINDENERGIE...
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ 29-01-11
ΟΙ ΑΣΚΟΙ ΤΟΥ ΑΙΟΛΟΥ
ΑΕΤΟΣ ΧΩΡΙΣ ΦΤΕΡΑ Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ
PERITHIA DE
ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟΣ



   
              Πλήρες Αρθρο                                   24/7/2009 
 
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΚΑΙ ΑΕΡΟΛΟΓΙΕΣ
 
 
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ
«ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΟ ΒΗΜΑ» 22. 07. 2009-07-22

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΛΕΥΚΙΜΜΗΣ ΚΑΙ ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ

ΤΟΥ Σπύρου Α. Σαλβάνου
Προέδρου Δ. Σ. Περιβαλλοντικής Παρέμβασης η Αντινιώτη

Έξι καθηγητές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου υπό τον Πρύτανη κ. Κ. Μουτζούρη ανέπτυξαν την Τρίτη, 12 Ιουλίου, στη κατάμεστη αίθουσα του Corfu Palace την προμελέτη που έχουν εκπονήσει για την κατασκευή αεροδρομίου στις Αλυκές της Λευκίμμης.
Η εκδήλωση είχε τα αναμενόμενα (επικοινωνιακά) αποτελέσματα αφού δεν καταχειροκροτήθηκε, τελειώνοντας την τοποθέτησή του, μόνο ο εμπνευστής της ιδέας υπουργός μας, αλλά χειροκροτήθηκε με πάθος από τους παρόντες δημότες του, ακόμη και ο δήμαρχος Λευκιμμέων. Οι άλλοτε πολέμιοί του αναφορικά με το ΧΥΤΑ είχαν ήδη πεισθεί για τα οφέλη της μεγάλης επένδυσης: Θέμα χρόνου πλέον η υλοποίηση του έργου. Θέμα πολιτικής συνέπειας η ανάπτυξη της Λευκίμμης…
Αν και το ψηφιακό μαγνητοφωνάκι κατέγραψε τα λεχθέντα στην αίθουσα, μια πρώτη γρήγορη ανάγνωση της σχετικής προμελέτης (Διερεύνηση Δυνατοτήτων Χωροθέτησης Διεθνούς Αερολιμένα στη θέση Λευκίμμη νήσου Κέρκυρας) κρίθηκε απαραίτητη.
Η προμελέτη αυτή, λοιπόν, βασίζεται σε προγενέστερη μελέτη της «Φρανκ Μπειζίλ Α. Ε.» του Φεβρουαρίου 1974 που είχε αναθέσει η Χούντα του Ιωαννίδη για λογαριασμό του ΝΑΤΟ! Προτείνεται η χωροθέτηση του νέου αεροδρομίου βορειοανατολικά του οικισμού της Λευκίμμης, κατά μήκος της ακτογραμμής από την περιοχή των Αλυκών μέχρι και την περιοχή του λιμένα της Λευκίμμης.
Προέκυψε, όμως, εν τω μεταξύ το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Λευκίμμης – Άνω Λευκίμμης που εγκρίθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ το 1987, το οποίο οι μελετητές του Ε.Μ.Π. αμφισβητούν προκειμένου η πρότασή τους να αποκτήσει νομιμοφάνεια. Το εν λόγω Γ.Π.Σ. προβλέπει, μεταξύ άλλων, την αναβάθμιση της περιοχής του Κάβου, δύο ζώνες τουριστικών δραστηριοτήτων, η μια στην περιοχή μεταξύ της εκβολής του Ποταμιού και του Λιμανιού και η άλλη στην περιοχή του Μώλου. Προβλέπει ακόμη την ανάπτυξη παραποτάμιας ζώνης αναψυχής κατά μήκος των δύο πλευρών του Ποταμιού. Το Γ.Π.Σ. Λευκίμμης θεσπίζει ακόμη (πρωτοποριακά), πολύ πριν την δημιουργία του Natura 2000, ζώνη προστασίας οικοσυστημάτων ειδικού ενδιαφέροντος στη χερσαία απόληξη των Αλυκών και στην υδάτινη περιοχή βόρεια της εκβολής του ποταμού, ζώνες προστασίας οικοσυστημάτων στο Ποτάμι της Λευκίμμης κλπ.
Οι Αλυκές εντάχθηκαν στη συνέχεια στο ευρωπαϊκό δίκτυο Natura 2000 με το διεθνή κωδικό GR 2230003 γεγονός που σημαίνει ότι η περιοχή προστατεύεται από την Εθνική και Κοινοτική νομοθεσία και είναι απορίας άξιον το πώς αυτή τη στιγμή βλέπει το φως της δημοσιότητας μια πρόταση του ανωτάτου τεχνικού εκπαιδευτικού ιδρύματος του κράτους, η οποία εισηγείται έμμεσα την καταστρατήγηση αυτής της νομοθεσίας: Λέει δηλαδή ότι οι αρνητικές επιπτώσεις του νέου αεροδρομίου που καταστρέφει την προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 των Αλυκών «μπορούν (δήθεν) να αντισταθμιστούν με την αποκατάσταση του υγροτόπου της λιμνοθάλασσας Χαλικιοπούλου, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου περιβαλλοντικού ισοζυγίου». Το ότι η πρόταση αυτή είναι ανέφικτη και παραπλανητική, αποδεικνύεται από το ότι προτείνει την «εγκατάσταση του νέου αεροδρομίου, με την ταυτόχρονη αποκατάσταση της λιμνοθάλασσας Χαλικιοπούλου». Πώς είναι δυνατό να γίνει αυτό όταν το υπάρχον αεροδρόμιο θα λειτουργεί έως την ημέρα έναρξης της λειτουργίας του «νέου»; Γεγονός που σημαίνει ότι στη λιμνοθάλασσα Χαλικιοπούλου δεν θα είναι δυνατό να υπάρξει ταυτόχρονα οποιαδήποτε αποκατάσταση για όσα χρόνια ακόμη θα χρειαστούν για την κατασκευή του «νέου αεροδρομίου», ενώ στις Αλυκές η καταστροφή θα έχει συντελεστεί ήδη από τους πρώτους κιόλας μήνες έναρξης των χωματουργικών εργασιών! Και ακόμα, που ζει ο κ. καθηγητής; Δεν ζει στην Ελλάδα; Δεν μπορεί να φανταστεί ότι εν τω ακούσματι μετεγκατάστασης του αεροδρομίου κάποιοι ακονίζουν ήδη τα μαχαίρια τους για τα φιλέτα της Χαλικιοπούλου; Δεν άκουσε πόσο τηρήθηκαν οι διαβεβαιώσεις για την δημιουργία «Μητροπολιτικού Πάρκου» στο Ελληνικό κλπ.; Πέρα απ’ όλα αυτά, ο ίδιος αναπληρωτής καθηγητής του Ε.Μ.Π. στην ομιλία του ισχυρίστηκε αναληθώς ότι η Χαλικιοπούλου δεν είναι ενταγμένη στο δίκτυο Natura 2000, πράγμα που αναφέρεται και στη σελίδα 110 της προμελέτης.
Ο διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης (Runway) προβλέπεται να έχει μήκος 3.520 μέτρα και πλάτος 45 μέτρα. Προβλέπεται επίσης χώρος στάθμευσης για 17 μεγάλα αεροσκάφη. Οι διαστάσεις αυτές θεωρούνται ήδη ξεπερασμένες, δεδομένου ότι τα αεροδρόμια ανταγωνιστικών χωρών δέχονται μεγαλύτερα σύγχρονα αεροσκάφη.
Να σημειωθεί εδώ ότι εξέπληξαν οι μελετητές όταν κατά τις εισηγήσεις τους αποκαλούσαν το σχετικό διάδρομο «αεροδιάδρομο», πράγμα που αναγράφεται συχνά και στην προμελέτη που εκπόνησαν. Διότι οι αεροδιάδρομοι (Airways) είναι εντελώς άλλο πράγμα: Βρίσκονται εντός του εναερίου χώρου, έχουν οριστεί με διεθνείς συμβάσεις και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από όλα τα αεροσκάφη που εκτελούν πτήσεις με όργανα (IFR). Πόσο αξιόπιστη μπορεί να είναι μια μελέτη, όταν οι μελετητές, και μάλιστα αυτού του επιπέδου, αγνοούν την ακριβή ορολογία του υπό μελέτη αντικειμένου; Είναι δυνατόν ανώτατοι εκπαιδευτικοί να κακοποιούν τόσο βάναυσα τη γλώσσα;
Επιεικώς κάποιος που γνωρίζει τα πράγματα θα μπορούσε να μιλήσει για προχειρότητα, αποτέλεσμα της οποίας είναι και τα καταλυτικής σημασίας κενά που παρουσιάζει η Προμελέτη:
• Δεν αναφέρει πουθενά την απαραίτητη κατασκευή τροχόδρομου, που τοποθετούμενος δίπλα στο διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης υπερδιπλασιάζει το συνολικό πλάτος και άρα μειώνει ανάλογα την απόσταση των 500 μέτρων (σελίδα προμελέτης 37) με τον οικισμό Μελίκια.
• Δεν γίνεται λόγος για χώρο στάθμευσης ιδιωτικών, πυροσβεστικών κλπ. αεροσκαφών.
• Δεν προβλέπεται χώρος δεξαμενών καυσίμων.
• Δεν γίνεται λόγος για: Stop Ways, Clear Ways, RESA (ζώνες που προβλέπονται για τα δύο άκρα του διαμήκη άξονα του διαδρόμου), Επιφάνειες Προσεγγίσεως του Διαδρόμου, (και στα δύο άκρα του διαμήκη άξονα, Annex 14), γεγονός που συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση του συνολικού μήκους του.
• Δεν λαμβάνει υπόψη της το ότι το λιμάνι της Λευκίμμης, που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του «Νέου Αεροδρομίου» κατασκευάστηκε το 1985, ήτοι πολύ μετά την περιβόητη Μελέτη «Μπειζιλ» (1974) και ότι αυτό βρίσκεται μόνο σε απόσταση 810 μέτρων από το νότιο άκρο του διαδρόμου προσγείωσης - απογείωσης, πράγμα που εμποδίζει την εγκατάσταση (Annex 10 Vol. I ICAO) ραδιοβοηθημάτων (ILS = Instrument Landing System) για προσγειώσεις σε συνθήκες χαμηλής νέφωσης, περιορισμένης ορατότητας κλπ.
Σημειώνεται, ότι χωρίς την εγκατάσταση των εν λόγω ραδιοβοηθημάτων το «Νέο Αεροδρόμιο» δεν είναι δυνατό να πιστοποιηθεί από τον ICAO (International Civil Aviation Organization) ως διεθνές.
Αντιφατική είναι η Προμελέτη αναφορικά και με τη πρόσβαση της Βόρειας Κέρκυρας στο «Νέο Αεροδρόμιο». Ενώ στη σελίδα 11 παραδέχεται ότι «Η Βόρεια Κέρκυρα διαθέτει τα πιο εντυπωσιακά και γοργά αναπτυσσόμενα θέρετρα…», στη σελίδα 62 προτείνει νέο οδικό άξονα ταχείας προσπέλασης μόνο Κέρκυρα – Λευκίμμη και σύνδεση του υπάρχοντος δικτύου της Β. Κέρκυρας με εξωτερικό δακτύλιο της πόλης που θα πρέπει και αυτός βέβαια να κατασκευαστεί πρώτα…
Ας ξεκαθαριστεί λοιπόν ότι εάν και όταν θα ήταν δυνατή η κατασκευή του «Νέου Αεροδρομίου», εκ των πραγμάτων απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία του αποτελεί ο οδικός άξονας Βορά – Νότου που για να είναι ταχείας προσπέλασης θα πρέπει να είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος, που θα διαπερνά τον Ορεινό Όγκο με τούνελ και που ίσως θα κοστίσει πολύ περισσότερο και από το εν λόγω αεροδρόμιο, προϋπολογισμού 410.000.000 €…
Ας σημειωθεί ακόμη, ότι κανένα από τα προτεινόμενα έργα δεν έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, γεγονός που σημαίνει ότι ίσως δεν έχουν άδικο όσοι μιλούν για μια απλή μπαρούφα.
Επίσης δεν εκπονήθηκε προηγουμένως η απαραίτητη οικονομοτεχνική μελέτη για να τεκμηριώσει τη βιωσιμότητα του έργου, γεγονός που αποκλείει, τουλάχιστον σ’ αυτή τη φάση, την ύπαρξη ενδιαφέροντος επένδυσης ιδιωτικών κεφαλαίων.
Η Προμελέτη (σελ. 109) δεν κρύβει ότι ίσως υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις και στην ορνιθοπανίδα της λιμνοθάλασσας Κορισσίων από της πτήσεις. Εμείς να προσθέσουμε, ότι ίσως υπάρξουν και στις πτήσεις σοβαρές επιπτώσεις από την ορνιθοπανίδα…
Τέλος η Προμελέτη παραδέχεται οτι:
• Για τον οικισμό του Κάβου (σελ.137), «η εγγύτητα με τον «αεροδιάδρομο» και η ηχορύπανση θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη προοπτική αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος» (Σημ. Αντέχει άλλη υποβάθμιση ο Κάβος;).
• «Η θέση του «αεροδιαδρόμου», ωστόσο θα έχει σαν συνέπεια την ΑΠΟΚΟΠΗ ΤΟΥ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΛΕΥΚΙΜΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑΚΗ ΖΩΝΗ με συνέπειες τόσο στη καθημερινότητα των κατοίκων, όσο και στη προοπτική ήπιας ανάπτυξης της περιοχής με αξιοποίηση των φυσικών της πόρων» (σελ. 137).
• «Η προώθηση του έργου του αεροδρομίου πρέπει να έχει σαν βασική παράμετρο την πολεοδομική ρύθμιση της περιοχής, μέσω της εκπόνησης νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) για το σύνολο της έκτασης του Δήμου της Λευκίμμης» (σελ. 138)
Δεν γίνεται λόγος για τις επιπτώσεις που θα έχει και η ανεπτυγμένη τουριστικά περιοχή του «Μώλου», στην οποία, όπως και στο Κάβο, τα αεροπλάνα θα πετούν ξυστά πάνω από τις στέγες των καταλυμάτων.
Στην εν λόγω προμελέτη συμπεριλαμβάνεται και η θέση του παραρτήματος του ΤΕΕ Κέρκυρας. Δεν σχολιάζεται εδώ επειδή δεν μπαίνει στην ουσία του θέματος που είναι αν η φέρουσα ικανότητα αυτού του νησιού αντέχει άλλο τσιμέντο ή αν καθίσταται απαραίτητη η αναβάθμιση των υποδομών.
Είναι γεγονός ότι η Λευκίμμη καλείται να θυσιάσει στο βωμό της δήθεν ανάπτυξης ό,τι το πολυτιμότερο έχει: Την φυσιογνωμία της, το φυσικό της περιβάλλον, τις παραλίες της, τη γεωργία της, την τουριστική της ανάπτυξη, την γαλήνη της, το ζωτικής σημασίας γραφικό Ποτάμι της που στη καλύτερη περίπτωση θα μεταβληθεί σε τούνελ κάτω από το αεροδρόμιο, και σίγουρα δεν θα σώσει ούτε το λιμάνι της αν, παρ’ όλες περί του αντιθέτου προβλέψεις, το νέο αεροδρόμιο κάποτε κατασκευαστεί.
Το περιβαλλοντικό έγκλημα που επιχειρείται εν προκειμένω είναι ασυγκρίτως μεγαλύτερο από αυτό του ΧΥΤΑ: Ο ΧΥΤΑ, συγκριτικά, καταστρέφει μόνο ένα μικρό κομμάτι. Το αεροδρόμιο θα καταστρέψει σχεδόν όλη τη Λευκίμμη!
Διαθέτει η Λευκίμμη ειδικότερους ημών και διακεκριμένους επιστήμονες, οι οποίοι δεν χωρεί αμφιβολία ότι θα δουν το θέμα από πιο κοντά.
Και επειδή μεταξύ των άλλων ανεύθυνων που ακούστηκαν από «υπεύθυνα» χείλη στην αίθουσα, αιχμή του δόρατος αποτέλεσε το ότι «το σημερινό αεροδρόμιο, με στόχο προσεχώς τα δύο εκατομμύρια αφίξεις, δεν μας φθάνει», οι Κερκυραίοι θα πρέπει επιτέλους να αποφασίσουν αν οι αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις που δέχεται σήμερα το νησί εξ αιτίας του μαζικού τουρισμού με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και την απαξίωση του τουριστικού προϊόντος δεν τους αρκούν και τον θέλουν ακόμη μαζικότερο. Αν το ζητούμενο για την αντιμετώπιση της κλιμακούμενης κρίσης είναι η περαιτέρω κακοποίηση και υποβάθμιση του περιβάλλοντος και η τσιμεντοποίηση του λιγοστού φυσικού αποθέματος της Κέρκυρας για το νέο project και τον κλειστό αυτοκινητόδρομο Βορά – Νότου.

Σπύρος Α. Σαλβάνος
Πρόεδρος Δ. Σ.
Περιβαλλοντικής Παρέμβασης η Αντινιώτη
www.antinioti.com






 
Τηλ.: 26610 58469, Φαξ: 26610 30410, Κιν.: 6944370039
Ταχυδρομική Διεύθυνση: Σπύρου Μουρίκη 3 - Τ.Κ: 49100 Κέρκυρα